Rozwód a Ławnicy



Część osób w sprawach o rozwód przed Sądem Okręgowym w Poznaniu dopytuje o cel zasiadania w składzie sądu ławników. Nie rozumieją zwłaszcza sytuacji, gdy na kolejnej rozprawie obok tego samego sędziego zasiadają inni ławnicy.


Poniżej kilka przemyśleń na temat instytucji ławnika:


Jedną z gwarancji prawidłowego orzekania w sprawach jest niezawisłość sędziego jak i niezależność sądów. Prawodawca przykłada niezwykle dużą wagę do tego, by prawidłowo zabezpieczyć przestrzeganie tych cech.



Rzecz w tym, że w składzie sądów np. w sprawach o rozwód zasiadają poza sędzią ławnicy. Co więcej, mają oni prawo głosu przy wydawaniu wyroku. Co ciekawsze, mogę przeforsować odmienne rozstrzygnięcie w sprawie, aniżeli proponuje sędzia. Podobno nawet czasami tak się zdarza.


Innymi słowy, poza sędzią w naszych istotnych życiowo sprawach mogą także orzekać osoby, które sędziami nie są i nie mają takich gwarancji niezależności i niezawisłości, jakie ma sędzia. Nie mają przeszkolenia takiego jakie ma sędzia, nie mają wiedzy jaką ma sędzia, a przy tym jest możliwość, że nie uczestniczyły we wszystkich rozprawach w danej sprawie.


W konsekwencji łatwiej mogą podlegać wpływom, czy to osób trzecich, czy też samego sędziego będące w składzie.


Wydaje się, że prawodawca powinien rozważyć albo wzmocnienie instytucji ławnika albo też likwidację tej instytucji.


Przyjrzyjmy się bliżej, co prawodawca gwarantuje sędziom, żeby zadbać o ich niezależność i niezawisłość


1. Stan spoczynku – sędzia nie odchodzi na emeryturę tylko w stan spoczynku. Co więcej, należne jest mu wówczas ¾ ostatnio otrzymywanego wynagrodzenia. Ławnik z racji okazjonalnego pełnienia swoich społecznych obowiązków nie otrzyma takiego bonusu;


2. Godne wynagrodzenie – ten aspekt oczywiście jest zawsze ocenny. Niemniej porównując stawkę dzienną sędziego i ławnika, ten drugi może wiele pozazdrościć sędziemu. Dzienne „wynagrodzenie” ławnika wynosi ok. 70 złotych. Przepis formułuje to tak : wysokość rekompensaty dla ławników biorących udział w rozpoznawaniu spraw w sądach powszechnych za jeden dzień pełnienia obowiązków ławnika wynosi 1,9% podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego. Dodajmy – wynagrodzenie sędziego podwyższane jest o tzw. trzynastki, natomiast ławnik nie ma tego typu dodatków. Czyli ławnik niby równy sędziemu głosem, a jakby patrząc po wynagrodzeniu są równi i równiejsi w składzie orzekającym.


3. Immunitet sędziowski – immunitet to inaczej pewne organicznie odpowiedzialności. Przykładowo, za przekroczenie samochodem prędkości, sędzia nie odpowie przed sądem ale za to będzie odpowiadać przed sądem dyscyplinarnym. Ławnik nie ma immunitetu.


To tak przykładowo.


Jeśli do tego dołożyć:


- brak możliwości realnego prowadzenia sprawy,


- brak wsparcia asystentem sędziego


- co do zasady – brak odpowiedniej wiedzy prawniczej


- co do zasady – brak bieżącej znajomości orzecznictwa


To wszystko powoduje, że przy orzekaniu ławnik nijako musi polegać częściowo na zdaniu lepiej przygotowanego do orzekania sędziego.


Pozostaje pytanie, czy orzekanie ławników jest tylko fikcją, czy pełni istotną rolę w procesie orzeczniczym. Czy prawodawca powinien pozostawić instytucję ławnika, czy ją całkowicie wyeliminować.


W USA ławnicy odgrywają nieco większą rolę. Dla zainteresowanych zwiastuny filmów o manipulacji ławnikami:


Ława przysięgłych w rolach głównych: Gen Hackman, Dustin Hoffman, John Cusack






Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi wpisami. Ze względu na upływ czasu od publikacji wielu postów, podejmowanie decyzji na podstawie postów należy poprzedzić konsultacją z adwokatem lub radcą prawnym.

W razie pytań zachęcamy do kontaktu
Tel 61 641 64 61


  1. Dlaczego ludzie się rozwodzą
  2. Rozwód-Nowy Partner- kiedy można rozpocząć nowy związek ?
  3. Rozwód - Terapia małżeńska - Mediacja
  4. Rozwód a inne sprawy dotyczące władzy rodzicielskiej i kontaktów z dzieckiem
  5. Rozwód - Jak NIE LICZYĆ terminów
  6. Pozew o rozwód z orzekaniem o winie
  7. Rozwód - Czy pisanie na Facebooku to już zdrada ?
  8. Czy warto mieć adwokata w sprawie o rozwód – część I
  9. Pozew o Rozwód - Nie znam adresu małżonka - Jak rozpocząć sprawę
  10. Pozew o rozwód – Kto pierwszy ten lepszy?
  11. Rozwód Poznań Właściwy Wydział Sądu
  12. Jak poradzić sobie z rozwodem ?
  13. Portal Informacyjny Sąd Apelacyjny w Poznaniu - informacje o sprawach o rozwód i nie tylko
  14. Ile kosztuje rozwód ? Ile kosztuje adwokat w sprawie o rozwód ?
  15. Rozwód a zasiłek socjalny na seks
  16. Rozwód statystyki - komu Władza Rodzicielska
  17. Rozwód a uregulowanie kontaktów dziecka z dziadkami
  18. Rozwód a władza rodzicielska zmiany w przepisach
  19. Rozwód z winy znęcającego się małżonka - odszkodowanie za pobicie
  20. Rozwód Poznań - nauczanie ks. Natanka o instytucji małżeństwa
  21. Rozwód a Odwołanie Darowizny a Posty na Facebook'u
  22. Rozwód a Ławnicy
  23. Rozwód Poznań - O co pyta sąd na sprawie o rozwód?
  24. Rozwód Poznań - Wpływ rozwodu na małoletnie dziecko
  25. Pozew o rozwód bez orzekania o winie
  26. Rozwód Poznań a Przemoc w Rodzinie
  27. Rozwód Poznań - umowa o orzeczenie rozwodu bez orzekania winy
  28. Uprawomocnienie się wyroku rozwodowego przed Sądem Okręgowym w Poznaniu
  29. Sprawa o rozwód - Zachowanie terminów pism procesowych z UE
  30. Sprawa o rozwód Sąd Okręgowy w Poznaniu – a Sąd Najwyższy
  31. Rozwód Poznań - Jestem Mamy i Taty

17 komentarzy:

  1. W naszym prostym zyciu milosc odgrywa bardzo szczególna role. Teraz jestesmy w stanie uczynic twoje zycie milosne zdrowym i nie ma miejsca na zadne klopoty. Wszystko to jest mozliwe dzieki AGBAZARA TEMPLE OF SOLUTION. Pomógl mi rzucic zaklecie, które przywrócilo mojego zaginionego kochanka z powrotem na 48 godzin, które zostawily mnie dla innej kobiety. mozesz takze skontaktowac sie z nim ( agbazara@gmail.com ) lub WhatsApp / Call: ( +2348104102662 ), i byc szczesliwym na wieki, tak jak teraz z jego doswiadczeniem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja bratowa skorzystała z usług Kancelarii Chmurski i Trzebiatowski www.chmurski.com.pl/ - warto dać im szansę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dr Агбазара-wielki człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać moją ukochaną Jenny Williams, która zerwała ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, a dziś wraca do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail.com ) lub zadzwoń / WhatsApp ( +2348104102662 ). I rozwiąż swój problem jak ja.

    OdpowiedzUsuń
  4. Widziałem tutaj komentarz kilka tygodni temu na temat dr Agbazary i postanowiłem skontaktować się z nim zgodnie z instrukcją, dzięki temu człowiekowi za przyniesienie mi radości zgodnie z życzeniem. postąpiłem zgodnie z instrukcjami, które udzielił innym, aby odzyskać moją kochankę, która opuściła mnie i dzieci na 3 lata, ale dzięki dr Agbazara, ponieważ teraz wróciły do mnie na dobre i jesteśmy razem szczęśliwi. skontaktuj się z nim również w celu uzyskania pomocy, jeśli masz problem w związku przez e-mail na adres: ( agbazara@gmail.com ) LUB przez WhatsApp na: (+2348104102662). I zeznaj za siebie.

    OdpowiedzUsuń
  5. O dr
    Dr Agbazara ze świątyni Agbazara jest znanym, potężnym rzucającym zaklęcia zagubionej miłości na całym świecie, potężnymi psychicznymi zaklęciami miłosnymi, które działają, miksturą miłosną i wiązaniem miłości, zaklęciami ochrony małżeństwa, zaklęciami fortuny, miłosnym czytaniem tarota, zaklęciami czarnej i białej magii, zaklęciami czarów, Najlepszy tradycyjny uzdrowiciel duchowy, zielarz, Sangoma z zaufanymi zaklęciami, najlepszy rzucający zaklęcia online i wiele innych, jakie kiedykolwiek słyszałeś. Czy odczuwasz ból i smutek po rozstaniu i desperacko pragniesz odzyskać swojego byłego? Sprawy nie są dla ciebie łatwe. Nie rozumiesz zachowania swojego byłego i tego, co mówi. Nadal kochasz swojego byłego, ale mówisz: „To koniec,
    WHATS'APP +2348104102662 Lub e-mail: (agbazara@gmail.com) dr Agbazara w celu uzyskania pilnej i skutecznej pomocy wśród nich: -

    1) - „Jestem w 8 miesiącu ciąży i mój rzekomy narzeczony został rzucony dla mojego najlepszego przyjaciela, ale nadal go kocham i chcę, żeby wrócił”

    2) - „Mój kochanek nadużywa alkoholu, imprezuje i mnie zdradza. Pilnie potrzebuję pomocy”

    3) - Sprawy rozwodowe lub sądowe.

    4) - Czy twoja miłość się rozpada?

    5) - Czy chcesz, aby twoja miłość stała się silniejsza?

    6) - Czy twój partner traci zainteresowanie tobą?

    7) - Chcesz przyłapać partnera na zdradzie?

    8) - Pomagamy zachować wierność i lojalność partnera.

    9) - Odzyskujemy miłość i szczęście, gdy związek się rozpada.

    10) - Sprawienie, by twój partner kochał cię sam.

    11) - Tworzymy lojalność i wieczną miłość między parami.

    12) - Uzyskaj szybko ugodę rozwodową od byłego partnera.

    13) - Tworzymy wieczną miłość między parami.

    14) - Pomożemy Ci znaleźć najbardziej odpowiedniego partnera.

    15) - Przywracamy utraconego kochanka, nawet jeśli zaginął na długi czas.

    16) - Wzmacniamy więzi we wszystkich związkach miłosnych i małżeństwach

    17) - Czy jesteś zielarzem, który chce zdobyć więcej mocy?

    18) - Kup wymarzony dom lub samochód.

    19) - Przychodzą do mnie niedokończone prace innych lekarzy.

    20) - Pomagam poszukującym pracy.

    21) - Bezpłatne leczenie emerytów i rencistów.

    22) - Wygrywaj przetargi i kontrakty biznesowe.

    23) - Potrzebujesz odzyskać utracone mienie?

    24) - Awans w pracy i lepsze wynagrodzenie.

    25) - Czy chcesz być chroniony przed złymi duchami i koszmarami?

    26) - Problemy finansowe.

    27) - Dlaczego nie możesz zatrzymać pieniędzy lub kochanków?

    28) - Dlaczego masz dużo wrogów?

    29) - Dlaczego regularnie jesteś zwalniany z pracy?

    30) - Przyspiesz zaklęcie roszczenia pieniężnego, opóźnione płatności, fundusze emerytalne i wypadkowe

    31) - Pomagam uczniom zdać egzaminy/rozmowę kwalifikacyjną.

    33) - Usuwanie pecha i długów.

    34) - Trudno ci zasnąć z powodu duchowej żony lub męża.

    Nigdy nie jest za późno, aby w naturalny sposób rozwiązać każdy problem z Agbazara:

    Aby uzyskać więcej informacji lub pomocy, skontaktuj się z:

    E-MAIL: ( agbazara@gmail.com )
    WHATSAPP: +2348104102662

    OdpowiedzUsuń
  6. POST Z WDZIĘCZNOŚCIĄ, KTÓRY MUSISZ PRZECZYTAĆ.
    Nazywam się Florence Hooper, jestem świadkiem dobrej pracy i uczciwości dr Ogundele. Jeśli potrzebujesz pomocy, aby odzyskać swojego kochanka, odbudować zerwany związek? Skontaktuj się z dr Ogundele. Ten człowiek jest uczciwy i potężny. Jego czat WhatsApp, czat Viber lub telegram: +27638836445. Możesz mu też podziękować ode mnie, przywrócił mi męża po 5 latach rozłąki. Ten człowiek przyniósł pokój w moim małżeństwie, a jego zaklęcia są nieszkodliwe.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobry dzień! Nazywam się Martina Bonucci i to jest moja historia.. Po 3 latach rozbitego małżeństwa mój mąż zostawił mnie z trójką dzieci i moje życie legło w gruzach. Chciałem to wszystko zakończyć, prawie popełniłem samobójstwo, ponieważ byłem tak przygnębiony. Przez cały ten czas byłem tak emocjonalnie przygnębiony, a życie wydawało się bez sensu. Pewnego pamiętnego dnia, przeglądając internet, natknąłem się na kilka opinii o dr Udamie. Niektórzy zeznali, że przywrócił ich byłego, niektórzy zeznali, że przywraca macicę i leczy choroby za pomocą jego ziół. Bardziej interesowało mnie pojednanie z mężem, które dr Udama umożliwiło w 3 dni. Teraz mój mąż wrócił i od tamtej pory żyjemy szczęśliwie. Dziękuję. Tutaj zostawiam kontakt dla wszystkich. E-mail: udamaada@gmail.com Zadzwoń / Whatsapp: +27 65 897 8226

    OdpowiedzUsuń
  8. Wpis w pełni wyczerpał zagadnienie, dowiedziałam się wszystkiego czego chciałam

    OdpowiedzUsuń
  9. Moje małżeństwo było prawie u kresu, kiedy zobaczyłam komentarz o człowieku o imieniu Dr DAWN, który pomaga ludziom w odzyskaniu współmałżonka i skontaktowałam się z nim na szczęście dla mnie rzucił zaklęcia po 24 godzinach mój kochanek wrócił do mnie od tego czasu moje małżeństwo jest stabilne dzięki za wszystko co dla mnie zrobił zapewniam cię o kontakt z nim,
    jest biegły w następujących zaklęciach:
    * zaklęcia miłosne
    * zaklęcia małżeńskie
    * magia pieniędzy
    * zaklęcie szczęścia
    * Czary pociągu seksualnego
    * Magia leczenia AIDS
    * Jaskinia kasyna
    * Usunięto przeklęte jaskinie
    * Zaklęcie ochronne
    * Magia loterii
    * Szczęśliwe zaklęcia
    * Zaklęcie płodności
    * Pierścień telekinezy 💍
    WhatsApp: +2349046229159

    E-mail: dawnacuna314@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  10. nazywam się Carolin. Chcę skorzystać z tej okazji, aby podziękować ci, doktorze Omoogun, w Afryce jest najlepszym rzucającym zaklęcia miłosne. Miałem problemy w związku i nie wiedziałem, jak odzyskać ukochanego, więc trudno mi połączyć się z Internetem aby wyszukać w Internecie, jak zdobyć prawdziwego rzucającego zaklęcia, znalazłem dr omooguna, więc natknąłem się na wiadomość mówiącą o dr omoogunie i tym, co zrobił, więc powiedziałem sobie, niech też spróbuje. w takim razie wszystko, co mój kochanek wrócił do mnie, jeśli chcesz się z nim skontaktować tutaj, to... https://omoogunspellcaster.wixsite.com/website omooguntempleofanswer@gmail.com WhatsApp +2348139012331

    OdpowiedzUsuń
  11. Cieszę się, że znalazłem twój artykuł. Bardzo pomógł mi zrozumieć cały temat oraz wybrać odpowiednią kancelarię do reprezentowania mnie https://kancelariabudzinski.pl/uslugi/prawo-rodzinne/rozwod/

    OdpowiedzUsuń
  12. Mój chłopak wrócił do mnie przy pomocy doktora ISIKOLO i jestem naprawdę pod wrażeniem
    Witam wszystkich, jestem Bożena Chorążycki. Kiedy straciłam wszelką nadzieję na przywrócenie prawidłowego związku między mną a moim chłopakiem, poszłam do Internetu w poszukiwaniu pomocy, przeczytałam i skontaktowałam się z dr ISIKOLO, który przyszedł i wszystko naprawił, a ja będę go cenić przez resztę mojego życia. Zbyt wiele razy przeżyłam traumę emocjonalną z powodu niekończących się problemów, jakie miałam z moim mężczyzną, co doprowadziło do naszego rozstania, dlatego szukałam pomocy i dowiedziałam się o dr ISIKOLO, który przyszedł mi na ratunek. Opowiedział mi o procedurach i nalegał, abym się do nich zastosował, co chętnie zrobiłem i nie opóźniał procesu rozwiązywania moich problemów, a wynik otrzymałem w ciągu zaledwie 2 dni, jak mnie zapewniał. Nie zawracaj sobie głowy szukaniem pomocy gdzie indziej, ponieważ on jest zbyt dobry w pomaganiu ludziom. Jest godny zaufania i uczciwy, więc napisz do niego teraz SMS-em za pośrednictwem WhatsApp: +234-8133261196 lub jego e-mail: isikolosolutionhome@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Cześć wszystkim. Nazywam się Basia Gadomski. Jestem tutaj, aby podziękować wspaniałemu doktorowi Isikolo za rozwiązanie moich problemów małżeńskich. Moje małżeństwo rozpadło się z powodu niekończących się problemów i trudności, jakie miałam z mężem. Odszedł, nie oglądając się za siebie, a ja przez wiele miesięcy byłam sama. Jego rodzina interweniowała i nadal nic się nie zmieniło. Byłam rozbita emocjonalnie i straciłam nadzieję na ponowne znalezienie miłości, ponieważ był wszystkim, czego kiedykolwiek pragnęłam w mężczyźnie. Podobnie jak wiele innych osób, poznałam Doktora ISIKOLO, gdy zaczęłam szukać pomocy. Długo omawialiśmy moje problemy i zapewnił mnie, że otrzyma rozwiązanie, którego potrzebuję. Nie miałam innego wyjścia, jak zastosować się do jego procedur, a on w niczym nie zwlekał. Stworzył dla mnie i mojego męża więź miłosną, a miłość i szczęście, które dzieliliśmy, zostały przywrócone i dotarł do mnie dokładnie po 48 godzinach, jak obiecał DR ISIKOLO. Rzeczywiście jest wspaniałym pomocnikiem i można na nim polegać. jeśli masz jakieś problemy, po prostu napisz do niego SMS-a na WhatsApp +2348133261196 lub wyślij e-mail na adres: isikolosolutionhome@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Nazywam się Golański. Podobnie jak wiele innych osób, gorąco dziękuję doktorowi Isikolo za pomoc i rozwiązanie moich problemów. Byłam zaślepiona zazdrością i niepewnością, co spowodowało chaos w mojej relacji z narzeczonym, a on nie mógł się oprzeć moim kłopotom i mnie zostawił. Po tym, jak zdał sobie sprawę, że posunąłem się za daleko we wszystkim, co mu zrobiłem źle, tylko po to, aby przeprowadził się do innego miasta i straciłem wszelkie możliwości, aby się z nim skontaktować i przeprosić. W tym momencie wiedziałem, że potrzebuję pomocy, aby go odzyskać, więc musiałem skontaktować się z doktorem Isikolo. Okazał wiele troski, więc powiedziałam mu wszystko i zgodziłam się, że to moja wina, a on zapewnił mnie, że go odzyska i przywróci miłość i szczęście, które dzieliliśmy, co też zrobił. Tak jak obiecałem, po 48 godzinach Thompson zadzwonił do mnie, a ja przeprosiłem za wszystko i zaprosił mnie do siebie, abyśmy mogli pogodzić się i znów być razem. Dziękuję doktorowi Isikolo za wszystko i szczerość w pomaganiu ludziom. Po prostu napisz do niego SMS-a na WhatsApp +2348133261196 lub wyślij e-mail na adres: isikolosolutionhome@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Cześć wszystkim. Nazywam się Lucie Buczek. Jestem tutaj, aby podziękować wspaniałemu doktorowi Isikolo za rozwiązanie moich problemów małżeńskich. Moje małżeństwo rozpadło się z powodu niekończących się problemów i trudności, jakie miałam z mężem. Odszedł, nie oglądając się za siebie, a ja przez wiele miesięcy byłam sama. Jego rodzina interweniowała i nadal nic się nie zmieniło. Byłam rozbita emocjonalnie i straciłam nadzieję na ponowne znalezienie miłości, ponieważ był wszystkim, czego kiedykolwiek pragnęłam w mężczyźnie. Podobnie jak wiele innych osób, poznałam Doktora ISIKOLO, gdy zaczęłam szukać pomocy. Długo omawialiśmy moje problemy i zapewnił mnie, że otrzyma rozwiązanie, którego potrzebuję. Nie miałam innego wyjścia, jak zastosować się do jego procedur, a on w niczym nie zwlekał. Nawiązał więź miłosną dla mnie i mojego męża, a miłość i szczęście, które dzieliliśmy, zostały przywrócone i dotarł do mnie dokładnie po 48 godzinach, jak obiecał DR ISIKOLO. Rzeczywiście jest wspaniałym pomocnikiem i można na nim polegać. jeśli masz jakieś problemy, po prostu napisz do niego SMS-a na WhatsApp +2348133261196 lub wyślij e-mail na adres: isikolosolutionhome@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Oryginalni Hakerzy to najlepsze rozwiązanie na odzyskanie skradzionej kryptowaluty. Pomogli mi odzyskać utracone tokeny po tym, jak padłem ofiarą oszustwa phishingowego w Telegramie, podczas którego napastnicy uzyskali dostęp do mojego portfela i ukradli wszystkie moje monety. Z pomocą oryginalnych hakerów udało mi się odzyskać łącznie 11,8 BTC i 6,479 ETH w ciągu 2 dni od złożenia mojej sprawy. Skontaktuj się z GENUINEHACKERS000@GMAIL.COM lub za pośrednictwem WhatsApp +1 (260) 218-3592, aby uzyskać niezawodne i wydajne usługi odzyskiwania.

    OdpowiedzUsuń

Możesz skomentować ten wpis w tym miejscu